Podstawa prawna: 

1) Ustawa z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle  seksualnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);  

2) Ustawa z dnia 28 lipca 2023r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz  niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);  

3) Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021  poz. 1249);  

4) Ustawa z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karny (Dz.U. 2024 poz. 17);  

5) Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów  Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526);  

6) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023r. w sprawie procedury  „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870). 

Rozdział 1. Podstawowe terminy 

§ 1. Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:  

  1. Dyrektorze Placówki, Dyrektorze – należy przez to rozumieć pełnomocnika właściciela Tanmuz Bogusław Szlaszyński, 
  2.  Placówce, jednostce – należy przez to rozumieć Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,
  3. Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowę cywilnoprawną, wolontariusza lub stażystę  Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,
  4. Personel – wszyscy pracownicy Placówki
  5. Partnerze współpracującym z Placówką – należy przez to rozumieć osoby wykonujące  zadania zlecone dla Placówki na mocy odrębnych przepisów lub umów zawartych w celu wykonania usług zewnętrznych (np. księgowość, obsługa informatyczna), 
  6. Uczniu – należy przez to rozumieć każde dziecko uczęszczające do Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,
  7. Małoletnim – osoba, która nie uzyskała jeszcze pełnoletniości i nie posiada zdolności do  czynności prawnych lub też jej zdolność ta jest ograniczona; w rozumieniu przepisów  polskiego prawa cywilnego jest to osoba poniżej 18 roku,
  8. opiekunie ucznia – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji  i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy, 
  9. zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego  z rodziców lub prawnych opiekunów małoletniego, jednak w przypadku braku  porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności  rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny, 
  10. krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu  karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Placówki lub  zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:  
  11. przemoc fizyczna – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia  ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte,  poparzenia, obrażenia wewnętrzne; przemoc fizyczna powoduje lub może  spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,  
  12. przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie  małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu  wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,  
  13. przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez  osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem  fizycznym (np. dotykanie małoletniego w intymne miejsca, współżycie z małoletnim)  oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów  pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),  
  14. przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju  dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy  schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna  z form zaniedbania, 
  15. zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych  i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie  mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa,  braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego; 
  16. dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające  identyfikację ucznia, 
  17. osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć  wyznaczonego przez pełnomocnika właściciela Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku, pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów, 
  18. osobie odpowiedzialnej za Internet – należy przez to rozumieć właściciela Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku , sprawującego jednocześnie nadzór nad korzystaniem z Internetu przez  uczniów na terenie Placówki oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w Internecie.   

Rozdział 2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między uczniem a personelem  z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami  edukacyjnymi 

§ 2. 1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników: 

  1. Dyrektor Placówki, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem  osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, lub  z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są  zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do  

których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu  małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w rejestr, 

  • sprawdzenie dotyczy również osób sprawujących opiekę nad małoletnimi podczas  wyjazdów w czasie ferii i wakacji, pokazów etc., 
  • Dyrektor Placówki  uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości; w pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie  teleinformatycznym; konto podlega aktywacji dokonywanej przez biuro informacji, 
  • rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania  wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie  w Rejestr, jest ogólnodostępny – nie wymaga zakładania konta, 
  • informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor drukuje i składa  do części A akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy; to samo dotyczy  Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania  przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec  małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr, przy czym  w przypadku tego drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na  której widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze, 
  • Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności;  
  • jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć  również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do  celów działalności zawodowej związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację  z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla  wyżej wymienionych celów, 
  • Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż  Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem  odpowiedzialności karnej, 
  • jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie  przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas  kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz  z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego  orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub  ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk,  wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych  z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych  zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, 
  • pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się  oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za  złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu  o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.  

2. Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych,  sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 1 do niniejszych Standardów.  

§ 3. 1. Zasady bezpiecznych relacji personelu Placówki z jego uczniami:  

  1. podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Placówki jest  działanie dla dobra ucznia i w jego interesie; personel traktuje ucznia z szacunkiem oraz  uwzględnia jego godność i potrzeby; niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec  ucznia w jakiejkolwiek formie, 
  2. zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników, 
  3. znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego  wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszych Standardów.  

2. Pracownik Placówki zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami  i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są  odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.  

3. Pracownik Placówki w kontakcie z uczniami: 

1) zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia z szacunkiem, 

2) uważnie wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji ich wieku, 

3) nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża, 

4) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie), 

5) nie ujawnia drażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to  również ujawniania jego wizerunku. (Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez  Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089). 

4. Decyzje dotyczące ucznia powinny zawsze uwzględniać jego oczekiwania, ale również brać pod  uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.  

5. Uczeń ma prawo do prywatności; odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być  uzasadnione, a uczeń o takim fakcie powinien być jak najszybciej poinformowany. 

6. W przypadku konieczności rozmowy z uczniem, Pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi  bądź poprosić innego Pracownika o uczestniczenie w rozmowie. 

7. Pracownikowi Placówki nie wolno w obecności uczniów żartować niestosownie, używać  wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.  

8. Pracownikowi Placówki nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.  

9. Pracownik Placówki zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci,  orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też niepełnosprawności.  

10. Pracownik Placówki zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych  i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia  rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów  uczniów. 

11. Pracownik Placówki nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również  zawodowych, jeżeli opiekun ucznia nie wyraził na to zgody.  

12. Pracownikowi Placówki zabrania się przyjmowania prezentów od uczniów oraz ich opiekunów. Wyjątki  stanowią drobne, okazjonalne podarunki związane ze świętami w roku szkolnym np. prezentów  własnoręcznie wykonanych, kwiatów, słodyczy, itp.  

§ 4. Pracownikowi Placówki bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym więzienia i utraty  pracy): 

1) nawiązywać relacji seksualnych z uczniem, 

2) składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również  udostępniania takich treści, 

3) proponować uczniom alkohol, wyroby tytoniowe i inne używki (narkotyki, tzw.  dopalacze). 

§ 5. 1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia uczniom, że w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo otrzymają stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.  

2. Kierownicy oddziałów Placówki zobowiązani są do przedstawienia uczniom Standardów Ochrony  Małoletnich, które obowiązują w Placówce i zapewnienia ich, iż otrzymają odpowiednią pomoc.  3. W przypadku, kiedy Pracownik zauważy niepokojące zachowanie lub sytuację, zobowiązany jest  postępować zgodnie z instrukcją postępowania, obligatoryjnie w przypadku delikatnych spraw,  gdzie jest podejrzenie o nieprzestrzeganiu Standardów do poinformowania Dyrektora Placówki. 

4. W każdym przypadku wysłania do Placówki dziecka, które uległo wypadkowi w domu i ma  widoczne obrażenia rodzic pisemnie powiadamia szkołę macierzystą dziecka, w chwili przyjścia małoletniego do Placówki  wypełniając oświadczenie i przekazując je w sekretariacie szkoły lub bezpośrednio wychowawcy klasy, do której uczęszcza dziecko.  

§ 6. 1. Każde, przemocowe zachowanie wobec ucznia jest niedozwolone.  2. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp. 

3. Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje np. przytulenia, powinien mieć  każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji oraz swojego zachowania względem ucznia.  

4. Kontakt fizyczny z uczniem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek  gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy (z wyłączeniem sytuacji fizycznego rozdzielenia bijących  się uczniów ale tylko w zakresie powstrzymania eskalacji agresji). 

5. Pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne  zabawy fizyczne itp.  

6. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub  wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności  w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.  

7. Niedopuszczalne jest również spanie Pracownika w jednym łóżku z uczniem podczas wyjazdów organizowanych przez Placówkę.

8. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem. Do  sytuacji takich zaliczyć można:  

1) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ  niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń lub jego opiekun wyrazi zgodę, 

2) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków, 

3) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po terenie udostępnionym lub wynajmowanym przez Placówkę. 

§ 7. 1. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z uczniem, opiekunem lub też nauczycielem poza  godzinami pracy Placówki, dozwolone są środki:  

1) telefon,  

2) służbowy komunikator.

2. W przypadku, gdy pracownika łączą z uczniem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub  towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania  w tajemnicy spraw dotyczących innych uczniów, opiekunów i pracowników.  

3. Każda osoba, która stwierdzi jakiekolwiek naruszenia którejkolwiek z ww. zasad jest  zobowiązana o powyższym fakcie powiadomić Dyrektora Placówki. 

4. Osoba zgłaszająca naruszenie, o którym mowa w ust. 3 ma prawo skorzystać z uprawnień  przysługujących dla „sygnalisty”.  

5. Dyrektor po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego podejmuje stosowne działania  organizacyjno – prawne, w zależności od wyników swoich ustaleń. 

6. Dyrektor jest zobowiązany do dokumentowania swoich działań w ww. zakresie. 

Rozdział 3. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletniego  z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami  edukacyjnymi 

§ 8. 1. Pracownicy Placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają  uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich takich jak:  

1) uczeń jest często brudny, nieprzyjemnie pachnie, 

2) uczeń kradnie jedzenie, pieniądze itp., 

3) uczeń żebrze – uczeń jest głodny, 

4) uczeń nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp., 

5) uczeń nie ma odzieży i butów dostosowanych do warunków  atmosferycznych, 

6) uczeń ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie  trudno jest wyjaśnić; obrażenia są w różnej fazie gojenia, 

7) podawane przez ucznia wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne,  niemożliwe, niespójne itp., uczeń często je zmienia,

8) pojawia się niechęć do zajęć  – uczeń nadmiernie zakrywa ciało,  niestosownie do sytuacji i pogody, 

9) uczeń boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu, 

10) uczeń wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła, 

11) uczeń cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości  itp., 

12) uczeń jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny itp. lub zachowuje się  agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp., 

13) uczeń osiąga słabsze wyniki w stosunku do swoich możliwości, 

14) uczeń ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet), 

15) uczeń używa środków psychoaktywnych, 

16) uczeń nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego), 

17) w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia zaczynają dominować  elementy, motywy seksualne, 

18) uczeń jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku, 

19) uczeń ucieka z domu, 

20) nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania ucznia, 

21) uczeń mówi o przemocy.  

2. Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to  podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania  rodziców to: 

1) rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia  wyjaśnień przyczyn obrażeń ucznia, 

2) rodzic (opiekun) odmawia lub nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi  losem ucznia, 

3) rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje  ucznia (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”), 

4) rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub  zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego, 

5) rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego, 

6) rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa  małoletni;  

7) rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji,

8) rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie, 

9) rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do  sytuacji, wypowiada się niespójnie, 

10) rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego, 11) rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa, 

12) rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym, 

13) rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.  

3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy Placówki  podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia  i motywując ich do szukania stosownej pomocy.  

4. Pracownicy Placówki monitorują sytuację i dobrostan ucznia.  

Rozdział 4. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia  ucznia z uwzględnieniem sytuacji dziecka niepełnosprawnego oraz dziecka ze specjalnymi  potrzebami edukacyjnymi 

§ 9. 1. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez  osoby, związane z Placówką tj. Pracownicy Placówki, wolontariusze, organizacje i firmy współpracujące  z Placówką, gdy widoczne są obrażenia:  

  1. jeśli Pracownik podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu,  wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do  zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej  zagrożenie, 
  2. udziela małoletniemu pomocy przedmedycznej lub wzywa pogotowie ratunkowe – (jeżeli  jest to potrzebne), 
  3. niezwłocznie zawiadamia Dyrektora i rodziców (jeżeli nie są podejrzani o krzywdzenie  małoletniego), 
  4. sporządza notatkę służbową, zabezpiecza dowody i przekazuje je Dyrektorowi. 

2.Zasady postępowania w przypadku informacji o podejrzenia krzywdzenia małoletniego: 1) Pracownik zapewnia małoletniemu poczucia bezpieczeństwa, 

2) przeprowadza z małoletnim rozmowę, z której zostanie sporządzona notatka służbowa,  (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga),

3) pracownik, podejmuje działania zapewniające odseparowanie małoletniego od osoby  podejrzewanej o krzywdzenie do czasu wyjaśnienia sprawy lub przekazania informacji  właściwym służbom czy instytucjom, 

4) pracownik przekazuje informację o zaistniałej sytuacji Dyrektorowi,

5) jeśli nie jest to przemoc w rodzinie, Pracownik we współpracy z Dyrektorem  powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe)  i ustala dalsze działania (w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga) oraz  sporządza notatkę służbową, 

6) jeżeli istnieje taka potrzeba Dyrektor powiadamia  odpowiednie służby (MOPS, Policja, Sąd Rodzinny itp.) oraz w razie konieczności, wdraża procedurę „Niebieskiej Karty”. 

7) Pracownik systematycznie monitoruje sprawy małoletniego, wymienia informacje  z Dyrektorem.

3. W przypadku robienia sobie krzywdy przez małoletniego (np. rezygnuje z jedzenia lub krzywdzi samego siebie): 

1) Pracownik przeprowadza z małoletnim rozmowę, z której sporządza notatkę służbowa,  (w miarę możliwości w obecności np. psychologa, pedagoga, pielęgniarki), 

2) przekazuje informację o zaistniałej sytuacji Dyrektorowi, 

3) Pracownik powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje  instytucje pomocowe) i ustala dalsze działania (w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga) oraz sporządza notatkę służbową, którą przekazuje  Dyrektorowi 

4) Pracownik systematycznie monitoruje sprawy małoletniego, wymienia informacje  w ww. zakresie minimum raz w kwartale z Dyrektorem.

4. Wszystkie podejmowane działania są dokumentowane. 

5. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez osobę  nieletnią:  

1) jeśli nauczyciel podejrzewa, że uczeń doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu,  wykorzystania seksualnego lub zagrożone jest jego życie, zobowiązany jest do 

zapewnienia uczniowi bezpiecznego miejsca i odseparowania go od osoby stwarzającej  zagrożenie. 

2) nauczyciel przekazuje informację o zaistniałej sytuacji Dyrektorowi,  

3) jeśli nie jest to przemoc w rodzinie Pracownik we współpracy z Dyrektorem powiadamia rodziców i przeprowadza z nimi rozmowę (wskazuje instytucje pomocowe)  i ustala dalsze działania (w tym objęcie małoletniego opieką psychologa, pedagoga) oraz  sporządza notatkę służbową, która przekazuje Dyrektorowi. 

6. Schemat podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia ucznia przez jego  opiekuna:  

1) jeśli Pracownik podejrzewa, że małoletni jest zaniedbany lub jego opiekun jest  niewydolny wychowawczo, powinien zadbać o bezpieczeństwo ucznia, 

2) powinien powiadomić dyrekcję oraz porozmawiać z opiekunem, proponując mu  możliwość wsparcia psychologicznego oraz możliwości wsparcia materialnego.  

3) jeśli sytuacja ucznia się nie poprawi, zobowiązany jest zawiadomić Dyrektora.

7. Osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na  szkodę małoletniego działają wg. poniższych instrukcji: 

1) osobą odpowiedzialna za zgłaszanie przestępstw, wypełnianiem „Niebieskiej karty” czy  informowaniem o przypadkach, gdy małoletni jest w jakiś sposób zaniedbany lub sam  robi sobie krzywdę, (np. samookaleczenia, nie je), w tym składanie zawiadomień  o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, a w szczególności (odpowiednio),  zawiadomienie organów ścigania, sądu rodzinnego to Dyrektor, 

2) osoba, która powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego,  niezwłocznie zawiadamia Dyrektora oraz przekazuje notatkę  służbową (posiadaną dokumentację – wskazuje dowody), 

3) osoba, która powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego  ma prawo skorzystania w ww. zakresie z uprawnień „sygnalisty”, 

4) Dyrektor analizuje informacje i dokumentacje oraz w razie potrzeby uzupełnia ją  współpracując ze szkołą, do której uczęszcza małoletni oraz rodzicami (jeżeli informacje nie wskazują na nich  jako źródło przemocy), wspólnie podejmują decyzje co do dalszego postępowania, 

5) Dyrektor zawiadamia organy ścigania lub właściwe  instytucje o podejrzeniach szkoły i monitoruje dalej sprawę,

6) Dyrektor powiadamia wychowawcę klasy, do której uczęszcza małoletni, o podejmowanych działaniach, 

7) Pracownik na bieżąco monitoruje sytuacje małoletniego, a o swoich ustaleniach  informuje Dyrektora.  

8. W przypadku braku możliwości niezwłocznego zawiadomienia Dyrektora  , osoba które powzięła informację nt. podejrzenia przestępstwa na szkodę małoletniego,  niezwłocznie zawiadamiają organy ścigania lub właściwe instytucje oraz powiadamiają  Dyrektora o tym fakcie przekazując stosowną notatkę służbową. 

§ 10. 1. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia ucznia należy uzupełnić Kartę Interwencji,  której wzór stanowi załącznik nr 3.  

2. Kartę załącza się do teczki małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec pracownika, do akt  osobowych Pracownika.  

Rozdział 5. Zasady ochrony danych osobowych małoletniego z uwzględnieniem dzieci z  niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 

§ 11. 1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie  z dna 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu  Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych  w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich  danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych): 

2. Pracownik Placówki ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza  oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed  nieuprawnionym dostępem. 

3. Dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na  podstawie odrębnych przepisów. 

4. Pracownik Placówki jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia i udostępnienia  tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.  

§ 12. 1. Pracownik Placówki może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub  edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający  identyfikację ucznia. 

§ 13. 1. Pracownik Placówki nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani  o jego opiekunie.  

2. Pracownik Placówki, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się  z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych  przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, Pracownik Placówki podaje  przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.  

3. Pracownik Placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się  w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten  dotyczy także sytuacji, gdy Pracownik Placówki jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest  w żaden sposób utrwalana.  

§ 14. 1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane  pomieszczenia Placówki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje Dyrektor.  2Dyrektor Placówki, podejmując decyzję, o której mowa w ust. 1. poleca pracownikowi  Placówki przygotować wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki  sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie Placówki uczniów.  

Rozdział 6. Zasady ochrony wizerunku ucznia z uwzględnieniem dzieci z  

niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 

§ 15. 1. Pracownicy Placówki uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych,  zapewniają ochronę wizerunku ucznia.  

§ 16. 1. Pracownikowi Placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania  wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Placówki lub pomieszczenia  udostępnionego na czas prowadzenia zajęć, bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.  

2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, Pracownik  Placówki może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.  3. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.  

4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,  krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest  wymagana. 

§ 17. 1. Upublicznienie przez Pracownika Placówki wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek  formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.  

2. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o tym,  gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany  (np. że umieszczony zostanie na stronie internetowej w celach promocyjnych).  

Rozdział 7. Zasady dostępu dzieci do Internetu z uwzględnieniem dzieci  

z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 

§ 18. 1. Placówka zapewnia uczniom dostęp do Internetu o ile okoliczności takiego dostępu wystąpią oraz podejmuje działania zabezpieczające  uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego  rozwoju. 

2. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Placówce:

1) Placówka zapewnia personelowi i uczniom możliwość korzystania z Internetu w czasie  trwania zajęć oraz wyjazdów, 

2) sieć udostępniona przez Placówkę jest monitorowana, 

3) udostępniona sieć jest zabezpieczona zgodnie z obowiązującymi Standardami Ochrony  Małoletnich, 

4) za zabezpieczenie odpowiada osoba wyznaczona przez Dyrektora; do zadań tej osoby  należy między innymi:  

a) zabezpieczenie sieci Placówki przed niebezpiecznymi treściami,  

b) instalacja oraz aktualizacja oprogramowania,  

c) przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym  dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści, 

d) w przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się  ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, 

e) informację o uczniu, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia  niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje Dyrektorowi, który  aranżuje dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat  bezpieczeństwa w Internecie,

f) jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy Pracownik uzyska  informacje, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze  interwencji, 

5) w przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem Pracownika Placówki, ma on obowiązek  informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu, 

6) Pracownik Placówki czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów  podczas zajęć, 

7) w ramach zajęć z Pracownikiem przeprowadza się z uczniami warsztaty dotyczące  bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz w roku szkolnym), 

3. Placówka ma obowiązek zapewnienia materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego  korzystania z Internetu.  

Rozdział 8. Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń  elektronicznych z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi  potrzebami edukacyjnymi 

§ 19. 1. Uczniowie mogą przynosić na czas zajęć lub podczas wyjazdów Placówki,  telefony komórkowe, odtwarzacze i inny sprzęt  elektroniczny na własną odpowiedzialność i za zgodą rodziców.  

2. Placówka zarówno na swoim terenie jak i poza nim, nie ponosi odpowiedzialności za zniszczenie,  zagubienie czy kradzież sprzętu przynoszonego przez uczniów. Zaginięcie lub kradzież telefonu  należy niezwłocznie zgłosić Pracownikowi, a także odpowiednim organom policji.  

3. Na terenie Placówki i obiektów, w których prowadzone są zajęcia, o ile Pracownik prowadzący zajęcia nie zdecyduje  inaczej, obowiązuje uczniów zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń  elektronicznych w czasie zajęć. 

4. Nagrywanie dźwięku, obrazu oraz fotografowanie za pomocą telefonu lub innych urządzeń  elektronicznych jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej oraz  Pracownika. 

5. Zabronione jest ładowanie telefonów komórkowych oraz innego sprzętu elektronicznego na  terenie Placówki bez zgody Pracownika.  

§ 20. 1. Pracownik ma obowiązek wyciszyć telefon komórkowy podczas lekcji.  

2. Pracownika obowiązuje zakaz używania komórki podczas prowadzenia zajęć w celach innych niż na potrzeby lekcji lub pełnienia obowiązków przydzielonych przez Dyrektora.

3. Pracownik może odebrać telefon w czasie prowadzenia zajęć wyłącznie w szczególnych przypadkach.  

4. Każdy Pracownik ma obowiązek ustalić z uczniami zasady korzystania z telefonów komórkowych  podczas zajęć jeśli mają one stanowić pomoc dydaktyczną.  

Rozdział 9. Zasady ustalania planu wsparcia dla ucznia po ujawnieniu krzywdy z uwzględnieniem dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami  edukacyjnymi 

§ 21. 1. Pomimo zastosowania procedury interwencji, Dyrektor Placówki tworzy grupę wsparcia dla  pokrzywdzonego ucznia, w zależności od sytuacji, w której stwierdzono krzywdę- zajęcia w czasie roku szkolnego czy wyjazd organizowany przez Placówkę.  

2. Grupa wsparcia spotyka się celem ustalenia jaka pomoc uczniowi będzie niezbędna od razu oraz  w dalszej perspektywie czasu. 

3. Grupa wsparcia tworzy IPD (Indywidualny Plan Działania), który stanowi dokument zapisany  i przechowywany w teczce ucznia. 

4. IPD zawiera przede wszystkim informacje o podjętych działaniach, plan spotkań ze specjalistami, opiekunami, nauczycielami oraz przypuszczalny czas trwania wsparcia. 

5. Wnioski ze spotkań stanowią dane wrażliwe uczniów  i nie są dołączane do IPD, wyjątek stanowi sytuacja zagrożenia życia lub zdrowia ucznia. 

Rozdział 10. Procedura „NIEBIESKIE KARTY” 

§ 22. 1. Głównym celem „Niebieskich Kart” jest usprawnienie pomocy oferowanej przez Placówkę,  jak również tworzenie warunków do systemowego, interdyscyplinarnego modelu pracy z rodziną. 

2. Jeśli do jakiegokolwiek Pracownika Placówki  przyjdzie uczeń i zgłosi, iż wobec niego stosowana  jest przemoc, Pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”. Każde powzięcie  informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.  

3. Procedura „Niebieskie Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania  interwencji przy podejrzeniu krzywdzenia ucznia w zakresie opisanym w niniejszych standardach.  4. Procedurę „Niebieskie Karty” stanowi załącznik nr 4 niniejszych standardów.  

Rozdział 11. Monitoring stosowania Polityki 

§ 23. 1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata.  

2. Dyrektor Placówki jest odpowiedzialny za Standardy Ochrony Małoletnich spośród  Pracowników.  

3. Dyrektor Placówki monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich  naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń  i proponowanych zmian.  

4. Dyrektor zobowiązany jest do przeprowadzania wśród  Pracowników (przynajmniej raz w roku) ankiety, której wzór stanowi załącznik nr 5 do  niniejszego Standardu.  

5. W ankiecie Pracownicy Placówki mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać  naruszenia Standardów w Placówce.  

7. Dokonując monitoringu Standardów, Dyrektor Placówki może wyznaczyć osobę do  przeprowadzenia ankiety wśród uczniów, dotyczącej świadomości małoletnich z form pomocy  realizowanych przez Placówkę. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6 do niniejszego Standardu.  

8. Dyrektor może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna,  że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie  w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.  

10. W razie konieczności zespół opracowuje zmiany w obowiązującym Standardzie i daje je do  zatwierdzenia Dyrektorowi Placówki.  

11. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza Pracownikom nowe  brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem. 

12. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów  lub zdarzeń: 

1) sposób dokumentowania ujawnionych podejrzeń lub incydentów określają zapisy  poszczególnych standardów, 

2) zasady przechowywania dokumentacji określa instrukcja kancelaryjna i jednolity  rzeczowy wykaz akt, a w zakresie ochrony danych „Polityka ochrony danych”. 

3) Dyrektor  prowadzi indywidulane teczki spraw małoletnich w stosunku do których  zostały podjęte działania wynikające z ww. standardów, 

4) Dyrektor stwarza warunki do przechowywania i zabezpieczenia ww. dokumentacji  z uwzględnieniem bezpieczeństwa „szczególnych – wrażliwych danych” wynikających  z RODO. 

Rozdział 12. Zasady udostępniania Standardów 

§ 24. 1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Placówki ogólnodostępnym  dla personelu Placówki, uczniów oraz ich opiekunów.  

2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Placówki, dostępny w siedzibie Placówki.  

3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z opiekunami w danym roku szkolnym (chyba,  że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po  wprowadzeniu zmian).  

4. Pracownik daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami.  Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią, nauczyciel  przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu. Oświadczenie stanowi załącznik nr  2 do niniejszych Standardów.  

5. Pracownicy mają obowiązek zapoznania uczniów ze  Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć niezależnie od  wieku i sprawności intelektualnej.  

Rozdział 13. Zapisy końcowe 

§ 25. 1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia. 

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Placówki, uczniów i ich opiekunów,  w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie  tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej. 

Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich  

w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,

……………………………………………………………….  

miejscowość, data  

Oświadczenie 

o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich 

Ja, ……………………………………………………………….. nr PESEL……………………………………………………………. oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej  i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko  mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.  

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi  w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku zobowiązuję się do ich przestrzegania.  

……………………………………………………………….

 podpis 

Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich  

w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,

……………………………………………………………….  

miejscowość, data  

Oświadczenie 

o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku .

Ja, ……………………………………………………………….. nr PESEL………………………………………………………….. oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.  

…………………………………………………………………  

podpis 

Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich  

w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,

Karta interwencji

1. Imię i nazwisko dziecka
2. Przyczyna interwencji (forma  krzywdzenia) 
3. Osoba zawiadamiającą o podejrzeniu  krzywdzenia 
4. Opis działań podjętych przez pedagoga lub psychologaData Działanie
  
  
  
5. Spotkania z opiekunem dzieckaData Opis spotkania
  
  
  
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić  właściwe)• Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia  przestępstwa, • Wniosek o wgląd w sytuację  dziecka/rodziny, • Inny rodzaj interwencji. Jaki?
7. Dane dotyczące interwencji (nazwa  organu, do którego zgłoszono  interwencję) i data interwencjiData Nazwa
8. Wyniki interwencji: działania organów  wymiaru sprawiedliwości, jeśli szkoła  uzyskała informacje o wynikach, działania  szkoły, działania rodzicówData Działanie
  
  
  
  

Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich  

w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,

„Niebieskie Karty” – procedury realizacji w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku.

Procedura „Niebieskie Karty” – przeciwdziałanie przemocy w rodzinie: 

1. Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie  naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie  zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo  utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną,  powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia  i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą”.  

2. Od 28.09.2023 obowiązują przepisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023r.  w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023r.  poz. 1870).  

3. Typy przemocy w rodzinie: 

1) przemoc fizyczna;  

2) przemoc emocjonalna; 

3) zaniedbywanie;  

4) wykorzystanie seksualne; 

5) małoletni świadkiem przemocy.  

4. Procedura „Niebieskie Karty” nakłada na Placówkę określone zadania w przypadku uzasadnionego  podejrzenia o stosowanie wobec ucznia przemocy domowej, jeżeli np. uczeń: ma ślady przemocy  fizycznej – ślady uderzeń, oparzeń, siniaki, rany, często zdarzające się opuchlizny, złamania,  zwichnięcia itd.  

5. Ma ślady przemocy psychicznej – moczenie, nadmierna potliwość, bóle, zaburzenia mowy  związane z napięciem nerwowym itd., Przejawia trudności w nawiązywaniu kontaktu, ma niską  samoocenę, wycofanie, lęki, depresję, płaczliwość, zachowania destrukcyjne, agresję, apatię,  nieufność, uzależnianie się od innych, zastraszenie, unikanie rozmów itd.  

6. Ma brudny strój, nieodpowiedni do pory roku, rozwój, wzrost i wagę nieadekwatne do wieku, nie  korzysta z pomocy lekarza mimo przewlekłej choroby itd. Karta stanowi ważny element w walce z przemocą w rodzinie, ponieważ dokumentuje sytuacje pokrzywdzonego ucznia i stanowi dowód  w postępowaniu przygotowawczym i ewentualnej sprawie karnej o znęcanie się. 

7. Rozpoznanie przemocy w rodzinie i wypełnienie „Niebieskie Karty” to początek procesu wspierania  ofiary przemocy.  

8. Podejmowanie interwencji wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywające się na podstawie  procedury „Niebieskie karty” nie wymaga zgody ucznia dotkniętego przemocą. 

9. Wszczęcie procedury na terenie Placówki i obiektów, w których prowadzone są zajęcia, następuje przez wypełnienie formularza Niebieska karta” – A w obecności ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą w rodzinie.  Wszczynając procedurę, podejmuje się działania interwencyjne mające na celu zapewnienie  bezpieczeństwa takiemu uczniowi.  

REALIZACJA PROCEDURY „NIEBIESKIE KARTY” 

W TANMUZ BOGUSŁAW SZLASZYŃSKI W OLECKU.

  1. „Niebieskie Karty” zakłada Dyrektor, który stwierdza, że w rodzinie ucznia dochodzi do  przemocy (decyzję o założeniu „Niebieskie Karty” podejmuje po konsultacjach z Pracownikiem, która zaobserwował objawy przemocy).  
  2. Wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”  w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.  
  3. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec niepełnoletniego ucznia,  czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się w obecności  rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.  
  4. Jeżeli osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie wobec  małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania z udziałem ucznia  przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.  
  5. Działania z udziałem ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą  w rodzinie, powinny być prowadzone w miarę możliwości w obecności pedagoga lub  psychologa.  
  6. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest  dotknięta przemocą w rodzinie, przekazuje się formularz „Niebieska Karta –B”.  7. W przypadku, gdy przemoc w rodzinie dotyczy niepełnoletniego ucznia, formularz „Niebieska  Karta – B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (formularza „Niebieska Karta – B” nie  przekazuje się osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie). 
  7. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni  roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego. 
LPNAZWA PLACÓWKIADRESTELEFONAdres e-mail 
     
     
     
     

MOŻESZ ZADZWONIĆ DO:  

– Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” tel. 800 12 00  02 (linia całodobowa i bezpłatna), w poniedziałki w godz. 1800–2200 można rozmawiać z  konsultantem w języku angielskim, a we wtorki w godz. 1800–2200 w języku rosyjskim.  

–  Dyżur prawny tel. (22) 666 28 50 (linia płatna, czynna w poniedziałek i wtorek w godzinach  1700–2100) oraz tel. 800 12 00 02 (linia bezpłatna, czynna w środę w godzinach 1800–2200).  

– Poradnia e-mailowa: niebieskalinia@niebieskalinia.info. Członkowie rodzin z problemem  przemocy i problemem alkoholowym mogą skonsultować się także przez SKYPE:  pogotowie.niebieska.linia ze specjalistą z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – konsultanci posługują się językiem migowym. 

– Ogólnokrajowej Linii Pomocy Pokrzywdzonym tel. +48 222 309 900 przez całą dobę można  anonimowo uzyskać informacje o możliwości uzyskania pomocy, szybką poradę  psychologiczną i prawną, a także umówić się na spotkanie ze specjalistami w dowolnym  miejscu na terenie Polski. Możliwe są konsultacje w językach obcych oraz w języku migowym.  

– Policyjny telefon zaufania dla osób doznających przemocy domowej nr 800 120 226 (linia  bezpłatna przy połączeniu z telefonów stacjonarnych, czynna codziennie w godzinach od 930 do 1530, od godz. 1530 do 930 włączony jest automat). 

Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony Małoletnich  

w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW

Lp. Odpowiedz na poniższe pytania Tak Nie 
1. Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Placówce ?   
2. Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich” w Tanmuz Bogusław Szlaszyński ?  
3. Czy uważasz, że potrafisz rozpoznać syndromy krzywdzonego ucznia?   
4. Czy wiesz w jaki sposób zareagować na symptomy krzywdzenia ucznia?   
5. Czy zaobserwowałeś naruszenie zasad określonych w Standardach oraz w  pozostałych regulaminach i procedurach przez innego pracownika?   
6. Czy masz uwagi / sugestie / przemyślenia związane z funkcjonującymi w  Placówce „Standardami Ochrony Małoletnich”? (Jeżeli tak, opisz je w tabeli  poniżej)   
7. Czy jakieś działanie związane z przyjęciem Standardów jest odbierane jako  trudne lub niechętnie podchodzisz do jego realizacji z innych powodów?   

30 

JEŚLI NA KTÓREŚ Z PYTAŃ O NR 5-7 W ANKIECIE MONITORING STANDARTÓW  ODPOWIEDZIAŁEŚ  TAK
NAPISZ: Jakie zasady zostały naruszone? 
NAPISZ: Jakie działania podjąłeś?
NAPISZ: Czy masz jakieś sugestie lub propozycję poprawy obowiązujących standardów? 

Załącznik nr 6 do Standardów Ochrony Małoletnich  

w Tanmuz Bogusław Szlaszyński w Olecku,

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA DLA UCZNIÓW

Lp. Odpowiedz na poniższe pytania Tak Nie 
1. Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Placówce ?   
2. Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc?   
3. Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?   
4. Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś  innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak  zareagowałeś/zareagowałaś?)   
5. Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji?   

32 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH – są to konkretne spisane reguły, zasady, praktyki, które  gwarantują, że małoletni w Placówce są bezpieczni, nie doznają krzywdzenia ze strony pracowników,  wolontariuszy a co więcej i rówieśników. Szkoła ustanowiła i wprowadziła w życie „Standardy  Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.  

1. Placówka posiada dokument „Standardy Ochrony Małoletnich”.  

2. W dokumencie Standardów przed krzywdzeniem zapisane są:  

1) procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku,  jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego  bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny, personelu Placówki oraz rówieśników; 2) zasady ochrony danych osobowych małoletniego, które określają sposób przechowywania  i udostępniania informacji o małoletnim oraz zasady ochrony wizerunku małoletniego które  określają sposób jego utrwalania i udostępniania;  

3) zasady dostępu małoletniego do Internetu oraz ochrony małoletnich przed szkodliwymi  treściami;  

4) zasady bezpiecznych relacji personelu Placówki – małoletni, określające jakie zachowania są  niedozwolone w kontakcie z małoletnim.  

3. Cały personel Placówki, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Standardów  Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.  

4. Zapisy zawarte w dokumencie „Standardów Ochrony Małoletnich” przed krzywdzeniem  obowiązują wszystkich pracowników Szkoły, w tym wolontariuszy oraz praktykantów.  

5. Dyrektor Placówki wyznaczył osobę (osoby) odpowiedzialną (odpowiedzialne) za monitoring  realizacji Standardów Ochrony Małoletnich i jej rola oraz zadania są jasno określone.  

6. W Placówce jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za monitoring bezpieczeństwa sieci  komputerowej.